Grappenmakers en op reis naar de supermarkt - Reisverslag uit Sóstófürdő, Hongarije van Lisa Weerd - WaarBenJij.nu Grappenmakers en op reis naar de supermarkt - Reisverslag uit Sóstófürdő, Hongarije van Lisa Weerd - WaarBenJij.nu

Grappenmakers en op reis naar de supermarkt

Blijf op de hoogte en volg Lisa

02 Juli 2014 | Hongarije, Sóstófürdő

Ho. Wacht. Is het al weer woensdag? Hoe kan het dat de week ineens zo snel gaat? HUH?
Bij het ontbijt zie ik dat mijn brood weer stippen begint te krijgen. Het broodbeleg is ook al op, dus dat wordt toch naar de grote supermarkt gaan aan het eind van de middag. Om nou bijna 5 euro te betalen voor een té grote pot nutella in het winkeltje in de buurt vind ik ook een beetje onzin.
Als ik weg wil gaan is de sleutel een beetje onvindbaar (lichtelijk stress momentje)
Als ik de sleutel heb gevonden op de laatste plek waar ik zoek (wat overigens erg logisch is, als je de sleutel vindt ga je niet verder zoeken..) kan ik mijn kamer uit.
Het is weer een warme dag. Als ik de viskeuken in kom wil Gert me highfiven, maar op het moment dat ik kan klappen trekt hij zijn hand weg en sla ik in de lucht. Aha. Nu gaan de grappen beginnen.
Het eerste wat moet gebeuren is het schoonmaken van het binnenzwembad van de zeeleeuwen. Ik krijg een bezem in mijn handen gedrukt, een 2e bezem, een trekker, een emmer, en Gert blijft maar spullen aangeven. Als de collega's beginnen te lachen geeft hij toe dat hij me voor de gek houdt, en dat ik alleen maar een bezem en een trekker mee hoef te nemen. Zelfs dat blijkt al moeilijk, ik ben nog geen 3 tellen de keukendeur uit en ik sla mezelf tegen de schenen met een scherpe rand van de trekker. Weer een kras op mijn been. Het verblijf wordt geschrobt, en het zwembad loopt langzaam leeg. Als ik sta te schrobben begint het ligt te flikkeren. Dan doet het licht het weer, dan weer uit voor 5 seconden, dan weer flikkeren.. ik stop met schrobben om te bedenken waar door dit kan komen, en als ik mij omdraai heb ik het antwoord.
Zolli-de-hongaar-met-paardenstaart staat om het hoekje met het lichtknopje te spelen. Aha, dat verklaard een boel. Als alles schoon is wordt het bad weer gevuld, maar voordat het water hoger is dan enkelhoogte wordt er nog zo'n 600 kg zout in gegooid.
De eerste show begint iets later, omdat het binnenbad nog niet helemaal gevuld is. Ik kijk de show weer met de Hongaarse trainster. Bij een stukje in de show maakt een zeeleeuw een gevraagd commando niet af, en vliegt het water in. Blijkbaar schrok hij ergens van. Na de show hoor ik het woord 'chipő' (tsiepeu fonetisch) vallen. Hee, dat woord ken ik, maar dan van het woord 'cipőfűző '(tjsiepeufuuze) wat schoenveter betekend. Zouden ze het over de schoenen van de trainer hebben? Volli draagt nu voor het eerst waterschoenen tijdens de show, misschien dat de zeeleeuw daar van is geschrokken. Ik vraag aan de hongaarse trainster of tsiepeu 'schoen' betekend. DINGDINGDING ik heb gelijk!
In de viskeuken vraagt de vrouw waar ik woon in Nederland. Ik teken schematisch Nederland, en zet stipjes bij mijn woonplaats en bij Amsterdam. Gert ziet de tekening en tekent nadat ik klaar ben Hongarije. Alleen krijgt Hongarije een snavel en een paar poten. Hongarije wordt omgetoverd tot een vogel. Gedurende de dag is er veel en vaak overleg over de trainingen van de dieren, hier is de Hongaarse trainster er. Alleen zijn de lange Hongaarse gesprekken waar je haast geen woord van kan verstaan wel dodelijk vermoeiend. In de lunchpauze wordt het spelletje hints weer gespeeld, pyjamabroekman wijst weer naar zijn buik. Ik snap er weinig van, Gert weet het Engelse woord niet en de trainster staat buiten. Gelukkig loopt net op dat moment de Engelssprekende vrouw van Gert in het restaurant, en vertaald het gerecht voor me. "Kippenmaag" luidt de vertaling. En als ik het niet lekker vind mag ik het terug brengen. Oh.. Ik heb het al meerdere keren gegeten, maar nu pas kom ik er achter dat het kippenmaag is.. Gelukkig weet ik dat het goed smaakt, maar het eet toch wel een beetje vreemd.
Na werktijd ga ik op pad naar de supermarkt. Onderweg kom ik een gebouwtje met 'posta' op de gevel. Ik gok het er op, want ik heb nog postzegels nodig. Ik zie 2 oude en een jong meisje achter de glazen ruiten zitten. O dear. Als er maar iemand Engels spreekt.. Het jonge meisje spreekt goed genoeg Engels; het lukt me om de nodige postzegels te halen. Voordat ik ga zeg ik nog even dat het goed is dat ze Engels spreekt. Zij blij, ik blij. Ik ben al snel in de supermarkt, dit keer heb ik het in een half uur gelopen. Ik haal boodschappen, Hongaarse snaaierij en de eerste souvenirs. Met mijn tas vol met spullen loop ik weer naar buiten. Ik voel me net een wereldreizer met mijn rugzak.
Het is al 7 uur geweest als ik weer terug ben in het hotel. Ik berg de spullen op (aka, de spullen staan momenteel donderdag avond nogsteeds op de grond wat niet in de koelkast hoort), en plof in een stoel met mijn laptop. Ik kijk een film, schrijf een blog en zie dat het alwéér later is dan dat ik had gewild. Jammer dan. Als ik eindelijk kan slapen is het nog erg rumoerig in het hotel. Donderdag schijnt het bagger weer te worden..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Sóstófürdő

Lisa

Jó napot! Met deze blog wil ik jullie op de hoogte houden van mijn avonturen tijdens stage in het verre Hongarije, Nyíregyháza om precies te zijn. Afhankelijk van mijn stagedagen en vrije tijd zal ik proberen om jullie geboeid te houden met mijn verhalen. Veel leesplezier! (Of niet, wat doe je hier dan?) Viszlát!

Actief sinds 31 Mei 2014
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 9242

Voorgaande reizen:

31 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: