TERUG VAN WEGGEWEEST - Reisverslag uit Sóstófürdő, Hongarije van Lisa Weerd - WaarBenJij.nu TERUG VAN WEGGEWEEST - Reisverslag uit Sóstófürdő, Hongarije van Lisa Weerd - WaarBenJij.nu

TERUG VAN WEGGEWEEST

Blijf op de hoogte en volg Lisa

14 Juli 2014 | Hongarije, Sóstófürdő

ZO. De blog is weer terug! Tot mijn grote schrik zie ik dat de laatste blog er op 2 juni op is gezet. Ho. En het is nu de 14e. Waar ging het mis?
Waarschijnlijk bij lange hete, en lange klamme, regenachtige werkdagen. "Komt morgen wel". Om vervolgens na de werkdag gelijk in slaap te vallen, tja.. En daar krijg ik dan juist niet meer energie van helaas. Ik ga het toch nog weer proberen, deze komt wel weer op facebook te staan. De blogs van de dagen er voor zal ik niet op facebook plaatsen, ik denk dat mensen dan een beetje gek worden van mijn gespam op het sociale netwerk. Afijn.
Het was een rustige maandagochtend in *googled juiste spelling van plaatsnaam* - Sóstófürdő -
De app van accuweather voorspelde regen, maar het is toch echt de zon die me wakker maakt. Voor 5 uur. De zebra staat te balken(?) als een ezel, de kippen wensen elkaar ook weer goedemorgen, en de vogels beginnen ook te tjirpen. Ik draai me nog een keer om, de wekker gaat pas om kwart voor 7.
Als ik om 7 uur mijn bed uit rol komt de geur van worst, vlees, knakworst? mij tegemoet. Echt een lucht waar je 's ochtends wakker van wilt worden. Nee.
Ik ben snel klaar, en ga het park in. Voor de verandering weet ik naar welke afdeling ik moet, en voor welke persoon ik moet zoeken.
Deze week werk ik met reptielen. Grote slangen, kleine slangen, en geen slangen zoals agamen, schildpadden, krokodillen, en nog veel meer dieren die voor veel mensen de grootste nachtmerries veroorzaken. (Ik hoor in gedachten een vriendin inwendig creperen bij het woord 'slang'.)
Het eerste wat ik vraag aan de medewerker (die overigens behoorlijk getatoeëerd is) is of hij Engels spreekt. "Lietl bit". Oh dear.
Als we op weg gaan naar de 'hoofdkeuken' vraag ik of hij dan duits spreekt. No no no no. Oke. Bij 1x No, Nem of nein zeggen had ik het ook begrepen. Hij weet nog wel te melden dat hij de Engelse taal wel verstaat; maar niet spreekt.
Opzich is het spreken in een conversatie tussen 2 personen 50% werk van het hele gesprek. Anders kan ik wel blijven praten, maar krijg geen antwoord terug. Soms denk ik dat tegen een boom praten dan nog zinvoller is. Tja, die mensen kunnen er ook niks aan doen dat ze geen 2e taal hebben geleerd..
Het eerste verblijf dat schoongemaakt moet worden is die van de vleermuizen. Het is donker, en het 'licht' dat brandt is paars van kleur.
Ik krijg een bezem in mijn handen gedrukt, en mag de vloer gaan vegen.
En dan, de grote verrassing.. er is een 2e bezem aanwezig! Wauw! Tot nu toe was er van elk stuk gereedschap of middel maar 1 stuk aanwezig.. ik hoef nu zowaar niet alleen maar toe te kijken!
Na het schoonmaken worden verschillende schildpadsoorten gevoerd.
Ik zeg nooit meer dat een schildpad sloom is; want ik heb ze nog nooit zo snel zien sprinten voor een dienblad met groenvoer. Ik moest ze bijna ontwijken.
Ook de cavia's krijgen een hoop groenvoer. Naar mijn idee was de caviadichtheid per m2 een aantal weken toch hoger, dus ik vraag of de dieren ook aan de slangen gevoerd worden. Tussen het vrolijke gepiep, geknor en andere caviageluiden door wordt mijn vermoeden bevestigd. De dieren worden ook aan de slangen gevoerd. Ideaal natuurlijk, want die dieren zijn net konijnen, er zijn altijd wel jonge cavia's. En dat zegt iemand die zelf cavia's gehad heeft. Tja. Eerst knuffeldier, daarna voedseldier. Zijn ze dubbelnuttig.
De zon begint steeds feller te schijnen, en Theo (Maassen, die medewerker heeft iets van hem weg) begint steeds meer te zuchten en te steunen.
Na de 1e pauze worden de haaien gevoerd. Nee, een haai is geen reptiel.
Maar blijkbaar horen deze dieren ook op de afdeling. Die dieren worden gevoerd met een lange staf, waar met ti-rips een vis aan geknoopt wordt. Een andere medewerkster (die wel Engels spreekt) voert de roggen. Ze roept me dichterbij, en ik mag de roggen voeren. Dit gaat niet a la Dolfinarium met de hand, maar met een soort tang.
Zo'n soort stok met een grijper op het eind, die luie mensen gebruiken als ze net niet bij de afstandsbediening kunnen komen zonder uit hun stoel te komen. Maar dan kleiner. Dat principe.
Ik haal met de tang een inktvis uit de emmer, en het gespartel van de roggen begint. Overigens zijn deze roggen ook wel behoorlijk veel groter dan die in Harderwijk.
Na het haaien en roggen voeren worden er andere reptielen gevoerd.
Ergens achter de schermen staat een bak met degoe's; 2 ouder dieren met jongen. Theo vraagt of ik de naam van de dieren weet. Tja, in het Nederlands wel, maar niet in het Engels. Blijkt dat de Hongaarse naam 'Degoe' is. (De uitspraak klonk als deggoe, met de gg als in 'freggel')
Tijdens het typen heb ik weer eens 'beperkt' internet; oftewel..ik kan weer niks.
Nadat we (voor nu) klaar zijn in de 'Green pyramid' lopen we naar de hoofdkeuken. Er zijn nieuwe kratten met groenten en fruit gebracht.
4 kratten breed, 4 hoog en een stuk of 8 in de lengte. 'We need sallad'.
Aha. Het leuke is dat precies niks gesorteerd aangeleverd wordt, dus dat wordt zoeken. Na de 2e krop sla heb ik geluk; ik vind een krat met een stuk of 10 kroppen sla. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
In de keuken krijg ik een groot mes in mijn handen gedrukt, en ik mag de sla gaan snijden. Theo gaat ondertussen het waterbad van de alligator schoonmaken (overigens niet in de keuken).
Het aantal mensen wisselt van 4 tot geen, en op dat soort momenten begint de grijze roodstaart die iets verderop in een kooi zit vrolijk te fluiten.Ik fluit terug. De medewerker die binnenkomt ziet me op een omgekeerde emmer sla snijden, en tegen een deur (die op een kier staat) fluiten. Verder ben ik psychisch wel helemaal normaal.
Van te voren is me niet verteld hoeveel kroppen is moest kapotmaaien, dus ik doe ze allemaal maar. Anders waren ze vast ook niet in het kratje 'dit moet je snijden' gestopt. Ik heb me slechts 2x in de vingers gesneden, wat voor mijn begrippen met een mes met een blad van 15 à 20 cm best knap is.
Na het sla snijden is het lunchpauze. Er wordt voor me vertaald dat ik na de pauze naar het 'monkeyforrest' moet komen. Ik heb behoorlijk trek, en zin in een stevige maaltijd. Zul je zien.. staat er een salade op het menu. Eentje met heel erg veel sla. Alsof ik dat nog niet genoeg had gezien. Ik hoop dat ik het hier op kan uitzingen tot 4 uur.
Na de pauze loop ik naar het 'monkeyforrest', waar grotere landschildpadden rondkruipen. Theo en een andere medewerker komen met een groot krat groenten en fruit aankomen. Het wordt op een plek in het 'bos' omgekieperd. Als eerst zijn de lemuren er bij die op het voedsel afduiken. De schildpadden komen voorzichtig aansjokken.
Een schildpad heeft zichzelf in een hoek weten te lopen, en heeft een beetje moeite met de 'in zn achteruit'. De medewerker tilt het dier op en helpt het een eindje in de richting van het feestmaal. Tot voor dat moment wist ik niet dat schildpadden konden knorren. Weer wat geleerd.
Het daaropvolgende half uur moeten we de dieren observeren. Later kom ik er achter (als de vrijwilliger van het lemurenbos aan komt lopen) dat dat waarschijnlijk zijn luchpauze was, en dat er dan iemand op de dieren moet passen.
We lopen terug naar de Green Pyramid, waar de temperaturen van de terraria worden genoteerd.
Ik vraag me af waar het warmer is, in het terrarium van 30 graden celsius of de buitentemperatuur.
De werkdag gaat snel voorbij. En de avond ook. Ik neem mijzelf voor om voor 10 uur in mijn bed te liggen, maar aangezien het nu tegen 11 uur gaat lopen is het niet gelukt. Ik douche snel, en duik dan mijn bed in.
De blog zal waarschijnlijk op de 15e geupload worden, aangezien het netwerk nog steeds niet terug is. Ik zal een poging doen voor werktijd:)
Gegroet en welterusten! (Als het dinsdagmorgen geupload wordt; Goedemorgen mensen, maak er een fijne dag van!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Sóstófürdő

Lisa

Jó napot! Met deze blog wil ik jullie op de hoogte houden van mijn avonturen tijdens stage in het verre Hongarije, Nyíregyháza om precies te zijn. Afhankelijk van mijn stagedagen en vrije tijd zal ik proberen om jullie geboeid te houden met mijn verhalen. Veel leesplezier! (Of niet, wat doe je hier dan?) Viszlát!

Actief sinds 31 Mei 2014
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 9220

Voorgaande reizen:

31 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: