Heló! - Reisverslag uit Sóstófürdő, Hongarije van Lisa Weerd - WaarBenJij.nu Heló! - Reisverslag uit Sóstófürdő, Hongarije van Lisa Weerd - WaarBenJij.nu

Heló!

Blijf op de hoogte en volg Lisa

30 Juni 2014 | Hongarije, Sóstófürdő

Zo. Daar was ik weer mensen! Afgelopen dagen/week waren erg druk, zelfs in het weekend heb ik doorgewerkt aan een soort van ‘project’ binnen de dierentuin waardoor ik niet echt mijn blog heb kunnen bij houden.
Nieuwe week, nieuwe start!
Deze week loop ik mee bij de afdeling van de (Carlifornische) zeeleeuwen, gewone zeehonden en de ara's/kaketoes die ze gebruiken in de (educatieve) show. In de ochtend moet ik op zoek naar Gert; een 'lange' Hongaar.Ik kan me geen lange Hongaar herinneren, maar aangezien de gemiddelde lengtes van de mensen hier iets anders liggen dan de Hongaarse lengtes blijkt Gert toch wel 'lang' te zijn. In het begin van de stage had ik met zijn vrouw gesproken die ook in de dierentuin werkt. Toen vertelde ze nog dat hij geen Engels sprak. Óf hij heeft een spoedcursus basis Engels gehad, of hij sprak al de tijd al wel een beetje Engels. Stiekem. Soms komt hij er niet helemaal uit, waardoor hij zenuwachtig begint te lachen en/of vreemde gezichten trekt. Als hij iets wil uitleggen over de training van de zeehonden en het niet helemaal lukt met zijn Engelse vocabulaire, besluit hij het whiteboard dat in de keuken staat te gebruiken. Met de uitleg voor de 3e keer en de tekeningen wordt het al iets duidelijker. Naast de viskeuken staan een 4 tal voilères, 3 met vogels en 1 met een fret. In de 1e zitten 2 ara's, dan de fret, dan 2 naaktoogkaketoes die niks anders kunnen zeggen dan "heló".
Tijdens de zeeleeuwenshow mag ik eersterangs zitten, direct achter de reling waar de zeeleeuwen de show hebben. Achter me zit nog een hek waar 3 rijen mensen kunnen zitten. Ik kijk of ik niet het zicht van een klein kind blokkeer, want dat zou sneu zijn. Ook al heb ik de show al gezien, het blijft grappig hoe de mensen reageren op de dieren en op de gedragingen.
Gedurende de dag zie ik de show 3 keer, en dat klinkt misschien saai, maar nu kan je wel beter het verschil tussen de dieren gaan zien. De namen van de drie zeeleeuwen zijn me verteld, maar op dit moment zijn ze me even ontschoten. Aan de hand van gebaren en tekeningen wordt er verteld welk dier dominant is over de ander, en hoe de dieren op elkaar reageren.
In de dierentuin is ook een soort van 'Zooschool', waar kinderen met school of met kamp heen gaan. Ze zijn in ieder geval te herkennen aan de gele petjes. De kinderen hebben gedurende de dag verschillende activiteiten en shows, waaronder een kleine show van de ara's en kaketoe. Ze laten de kaketoe van trainer naar trainer vliegen, over de hoofden van het zittende publiek. Dan wordt me gevraagd om op de plek van een van de trainers te gaan staan, en ik krijg een bosje met sleutels in mijn handen. Het duurt even voordat ik snap wat Gert van me wil. Wat uiteindelijk de bedoeling was (en gebeurde) is dat de kaketoe van Gert af vertrekt, op mijn arm land, als het dier beloond is door de trainer achter me draait de kaketoe zich om, geef ik de sleuteltjes aan en dan vliegt de kaketoe weer terug naar Gert. Na afloop maakt Gert een foto van mij met beide ara's; genaamd Morgo en Papesz.
De beschrijving van de dag staat hopeloos door elkaar, en er horen eigenlijk nog 2 pauzes tussen. Prop denkbeeldig de pauzes ergens tussen en voilà, het is vier uur. Het weer begint te betrekken, het was al een benauwde dag met een paar spettertjes regen, maar na 5 uur begint het pas. Het onweert behoorlijk, en al snel staat de straat blank. Het internet werkt mee, dus de middag en avond is al snel gevuld met stomzinnige filmpjes kijken. Tja. Je moet toch wat.
Morgen wordt er weer regen met onweer verwacht, met gedurende de dag zon. Dat wordt weer lekker broeierig..

  • 01 Juli 2014 - 22:06

    Oma Keijl:

    Leuke foto,s met de ara's

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Sóstófürdő

Lisa

Jó napot! Met deze blog wil ik jullie op de hoogte houden van mijn avonturen tijdens stage in het verre Hongarije, Nyíregyháza om precies te zijn. Afhankelijk van mijn stagedagen en vrije tijd zal ik proberen om jullie geboeid te houden met mijn verhalen. Veel leesplezier! (Of niet, wat doe je hier dan?) Viszlát!

Actief sinds 31 Mei 2014
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 9230

Voorgaande reizen:

31 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: