Vrijdag de 13e - Reisverslag uit Sóstófürdő, Hongarije van Lisa Weerd - WaarBenJij.nu Vrijdag de 13e - Reisverslag uit Sóstófürdő, Hongarije van Lisa Weerd - WaarBenJij.nu

Vrijdag de 13e

Blijf op de hoogte en volg Lisa

13 Juni 2014 | Hongarije, Sóstófürdő

Waarom word ik altijd 1 minuut voor de wekker wakker? En dan niet alleen mijn eigen wekker, maar ook 1 minuut voor de wekker op de kamer naast me. Zeer nuttig ook. Ik eet het laatste brood op en verbaas me hoe snel ik een pot pasta er door heen aan het jagen ben. Ik vraag om de sleutel van het hek en de dag begint! Ik moet iets sneller doorlopen, gelukkig zijn de deuren van het Tropical House nog niet open, dus “Collega” is nog niet begonnen met werken. Ik leg mijn spullen weg en dan is Collega er ook. We maken schoon, en voeren de dieren in het Tropical house. De fennec vosjes liggen bij elkaar, wat goed nieuws is. Het vrouwtje is nu 1,5 week in de dierentuin, en de samenvoeging is een succes geweest. Als Collega de gordeldieren voert (die het erg leuk vinden om in je enkels te happen) kijk ik om me heen en volg ik de vogels in de nabijgelegen volière. Dan zie ik iets vreemds. Een van de vogels heeft een grijze muis in de snavel. Voor zover ik weet zijn A: De vogels nog niet gevoerd en B: Er staan geen grijze muizen op het menu voor deze vogel. Afgelopen dagen ben ik in ieder geval geen voedselmuizen tegen gekomen in de keuken. Wel heel veel kippen, konijnen, vis en een bak met paardenvlees; maar geen muizen. Deze muis zal wel door de vogel zelf gevangen zijn dan. In het wild zal het vast wel niet zo’n probleem zijn als de vogel muizen eet (ik weet niet wat deze vogel in het wild eet, ik kan jullie ook niet aan de naam helpen..), maar deze muis is een zelfmoordbom. Op veel plekken in het park staat dozen met muizengif. Als de muis gif heeft gegeten kan dit ook weer in het systeem van de vogel terechtkomen, met alle gevolgen van dien. Ik loop naar Collega en leg het probleem voor. Ik wijs de vogel aan die op een lat van de volière zit, op zeker 3 à 4 met er hoogte. Zij vind het ook vreemd, en is zich ook bewust van het eventuele gif in de muis. Ze waarschuwt een andere dierverzorger die de vogels verzorgt. Hij kijkt de situatie even aan en begint te ijsberen. “He is nurvoes” word me verteld. Hij loopt weg, om even later met een vangnet op een lange stok terug te komen. De vogel vliegt zenuwachtig heen en weer, maar laat de muist niet los. De muis moet het verblijf uit, want als deze kleine vogel het opeten opgeeft is deze gifbom een suïcidaal gevaar voor een andere vogel in het verblijf.
De man die er bij gehaald is doet verwoede pogingen om de vogel te vangen. Dan zie ik dat de vogel de muis laat vallen, op het moment dat de man de vogel eindelijk in het net heeft zitten. “He dropped the mouse”, zeg ik. Alleen spreekt de man geen Engels. Collega vertaald het snel en ik wijs de muis op de grond aan. Missie geslaagd! De man is zichtbaar opgelucht. ‘You have very good eyes!’ krijg ik te horen. Al dan niet in een Engelse volzin, maar de boodschap komt over. Schouderklopje voor mezelf..
Als we later langs een rijtje kaketoe volières lopen vis ik een stukje ijzer tussen de snavel van een Molukken kaketoe uit. Collega verteld ondertussen dat een Geelkuif kaketoe die er naast zit genaamd ‘Coco’ (kan iemand mij uitleggen waarom iedereen zijn of haar vogel Coco noemt?!) Hélo kan zeggen. Ze hoeft het woord maar twee keer te herhalen en de vogel roept HELÓ. Ik lach, waarom de vogel ook een hahaha geluid produceert. Bij de oran oetangs maken we het binnenverblijf schoon, maar plots komt er geen water meer uit de Gardena tuinslangus. Een collega heeft de kraan stiekem dichtgedraaid. Na het schoonmaken ruimen we de spullen op, en komen we de ‘kraandichtdraai collega’ tegen. Collega heeft een 1,5 literfles met water in haar handen en bedenkt zich geen moment. Ze dreigt eerst maar gooit dan een plens water over de man heen. Alleen is de man ook snel, hij pakt de fles water vast terwijl Collega de fles nog tussen de handen heeft. Hij knijpt de fles leeg, en zijn beiden nu zeiknat. “I am wet” zegt ze zielig. Ik stond buiten schot, en moet ontzettend lachen om de situatie. Het is een mooie dag, dus het water zal snel genoeg drogen. Ze krijgt nog wel vreemde blikken van andere collega’s.
Tijdens de lunch wijst de man achter de balie(?) naar een bak met eten en zegt:’ Chickenwings? (voor sommige mensen, CHICKENWIIIIIINGS…)
Ik zie dat de inhoud van de bak overduidelijk geen ‘chickenwings’ is, dus ik begrijp hem niet helemaal. Een 2e persoon legt me uit dat het iets Hongaars is, en de man wijst op zijn buik. Oh, hints, hier ben ik niet zo goed in. Bedoeld hij vet? Ingewanden? Ze kijken beiden bedenkelijk. Ik speel op safe en zeg chicken wings. De man loopt naar de keuken en komt met 4 gemarineerde kippenvleugeltjes terug. Ja hallo.. hoe kan je dat fatsoenlijk opeten? A) Niet B) Niet C) Onmogelijk. Ik doe mijn best, maar na het vierde vleugeltje loop ik toch even naar de wc om mijn gezicht marinadevrij te maken. Na de lunch maken we schoon, voeren we en wachten op een groente en fruit lading van de Lidl. De Lidl levert producten die ´over datum´ zijn, en wettelijk niet meer verkocht mogen worden. Dit terwijl het nog gewoon verse producten zijn. Een medewerker pakt een doos met gevulde siervaasjes aan. Hij prikt er wortelloof in en drukt het in de handen van Collega. Een ander eet een kaneelbroodje, en begint daarna aan een chocoladebroodje. Ik zie ook heerlijk nectarines voorbij komen, en er word me gevraagd of ik er een lust. Ik pak er eentje, en krijg er dan nog 2 in mijn handen gedrukt. `Over datum..` ze smaakten heerlijk! Zonde dat het anders wordt weggegooid..
Het is half 4 als ik kan gaan. Volgende week werk is dus op de vogelafdeling. Terug in het hotel vraag ik om hulp voor de wasmachine. Na een Hongaarse uitleg die door een 2e persoon wordt vertaald in het Engels snap ik hoe het moet, en gooi ik alles in de wasmachine. In het hotel vraagt de receptioniste of ik al plannen heb voor morgen, ze gaat met een aantal vrienden de pub in, en of ik ook zin heb om mee te gaan. Ik pas, want ik heb al half iets afgesproken met Andy. We wisselen elkaars nummers uit zodat we in ieder geval contact kunnen houden.
Op de televisie zoek ik naar voetbal. Het internet is pleite, ik mag van mezelf geen boek lezen (anders ben ik veel te snel door mijn boeken heen) en tja.. dan toch maar voetbal kijken. Van het Hongaarse commentaar is weinig te snappen, en ik vind het bijzonder grappig hoe de Nederlandse namen van de spelers worden uitgesproken. In de rust haal ik snel de was uit de droger en kijk verder. Ik heb de ballen verstand van voetbal, maar ik had de 5-1 van Nederland niet aan zien komen.. Na de wedstrijd duik ik mijn nest in, en het idee dat ik kan uitslapen is heerlijk.

Fijn weekend!

  • 15 Juni 2014 - 19:29

    Fransje:

    HOUDE GIJ VAN SAUS, DEPT EM ERIN

  • 24 Juni 2014 - 17:08

    Oma:

    Hallo Lisa

  • 24 Juni 2014 - 17:12

    Oma:

    leuk om weer iets van jou te lezen. wij hebben in scotland voet bal gekeken .was een mooie reis veel succes gewenst op de vogel afdeling. gr. oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Sóstófürdő

Lisa

Jó napot! Met deze blog wil ik jullie op de hoogte houden van mijn avonturen tijdens stage in het verre Hongarije, Nyíregyháza om precies te zijn. Afhankelijk van mijn stagedagen en vrije tijd zal ik proberen om jullie geboeid te houden met mijn verhalen. Veel leesplezier! (Of niet, wat doe je hier dan?) Viszlát!

Actief sinds 31 Mei 2014
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 9217

Voorgaande reizen:

31 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: