Apenstreken - Reisverslag uit Sóstófürdő, Hongarije van Lisa Weerd - WaarBenJij.nu Apenstreken - Reisverslag uit Sóstófürdő, Hongarije van Lisa Weerd - WaarBenJij.nu

Apenstreken

Blijf op de hoogte en volg Lisa

11 Juni 2014 | Hongarije, Sóstófürdő

De wekker in de kamer naast me gaat af. Ik weet dat ik nog 20 minuten heb om te blijven liggen, aangezien die wekker om half 7 afgaat. De zon schijnt, ik hoor vogels en kom er achter dat mijn kamer een raam heeft dat open staat. Die heeft dus gewoon al de tijd al open gestaan. Achja. Het bijzondere is dat de muggen dit nog niet hebben uitgevonden. Heb nog geen enkele mug of iets dergelijks in de kamer aangetroffen.
In de dierentuin mag ik eerst weer het verblijf van de kapucijnapen schoonmaken die er weer een bende van gemaakt hebben. Ik wil het schoonspuiten met de tuinslang, maar aangezien iedereen water pakt op dit tijdstip staat er maar weinig druk op de slang. Ik probeer de druk te verhogen door mijn vinger op het uiteinde van de levensgevaarlijke Gardena te leggen, maar het gevolg is dat ik zeiknat ben en de appelresten nog steeds aan de tegels geplakt zitten.
Uiteindelijk is het verblijf wel schoon geworden. Zeiknat en met 3 nieuwe muggenbulten kom ik het verblijf weer uit. Hoera.
Het 'lemurenbos' wordt ook weer geopend, en ik mag de lemuren banaan voeren. Plotseling springt er eentje op mijn knie. Hij (of zij) krijg geen banaan van me tot dat het op de grond zit. De lemuur denkt er anders over en grist met zijn pootjes in de banaan die ik vast heb. Snel gaat hij er vandoor als hij zijn buit heeft.
Franklin de schildpad laat me nu gelukkig met rust. Brave schildpad.
Er worden weer verschillende verblijven schoongemaakt. Tigu de oran-oetang krijgt het voor elkaar om van een afstand van 2 meter in mijn gezicht te spugen. Bah. Ik veeg het met mijn mouw af en ga verder met schoonmaken in het binnenverblijf.
Tijdens de lunch komt een oran-oetang van een andere groep heel dicht bij het raam zitten. Het vlees piept tussen mijn kiezen. Even een beschrijving van het vlees; ik denk dat het in Nederland onder de categorie luxe katten/hondenvoer hoort.. maar op zich was het wel prima te eten met de saus en de pasta erbij. Behalve die glibberige friebeltjes.
Ik vul mijn flesje voor de 3e keer voordat ik het restaurant uit loop om weer aan het werk te gaan. Na de lunch repareren we het verblijf van een koppel apen, als er moet worden uitgelegd wat en waar we iets moeten repareren kan het in het engels niet helemaal uitgelegd worden. Bij 'bitch-monkey' weet ik waar ze het over heeft. Het vrouwtje is erg dominant over het vrouwtje, en tijdens afgelopen nacht heeft ze het een en ander gesloopt. Als er mensen voorbij lopen en kijken of er apen in het verblijf zitten doe ik 'de aap move', krabbend achter mijn oor en een in mijn zij. Een groepje jonge meisjes moet erg lachen en maken snel een foto's voordat ze lachend wegrennen.
Bij de witgezicht saki's mag ik zonnebloempitten geven. Het is een koppeltje met een jong van nog geen 2 maand oud. Het kleintje klampt zich stevig vast aan de moeder die als een wildebras door het verblijf springt. Pa saki maakt knorrende geluiden en grist een handvol met zonnebloempitten uit mijn hand. Er zitten ook andere zaden door, maar die blieft meneer niet. Als er niet genoeg zonnebloempitten in mijn hand liggen klopt hij ongeduldige op de tak waar hij op zit.
Dan wordt er gebeld, de baas wil weten waar we zitten want ze is op zoek naar mij. Uh-oh. We wachten op haar, en dan komt ze aanrijden in de golfkar met 2 docenten van de Groene Welle! Huh? Ik heb welliswaar geen les van ze, maar een verrassing was het wel. Deze 2 docenten hebben te maken met de internationale programma's tussen beide scholen, en kwamen even buurten in de dierentuin. We praten even, ik denk dat de Mensen uit de dierentuin mij nog niet zoveel woorden achter elkaar hebben horen zeggen. Dit keer verstaan zij er niks van voor de verandering.
Als we bij de Binturong (Beermarter) zijn ontdek ik dat het er 3 zijn, een moeder met 2 jongen. Eerder deze week kon ik er maar niet achter komen hoeveel het er waren, het was een grote hoop met grijze haren en hier en daar een staart.
We hebben een emmer met groenten bij ons, een 3 dooie kuikens. Ze voert de binturong het 1e kuiken, die met veel smaak wordt opgegeten. Tot op het laatste moment blijft er telkens een pootje van het kuikentje uitsteken. Ik krijg de 2e kuiken voor me gehouden. Ik druk het door een van de gaten van het gaas, zowel de 2e als 3e kuiken zijn snel weg.
Er wordt me verteld dat het dier uit een dierentuin uit Frankrijk komt, maar dat ze niet wisten dat ze zwanger was. 3 binturongs voor de prijs van 1!
Als we in de keuken lopen om voerbakjes te pakken komen twee andere medewerkers beretrots slurpend aan een roze slushpuppie hun entree maken. Degene die uit de kauwend uit de koeling komt lopen maakt er een opmerking over en iedereen moet lachen. Verdorie. Sprak en verstond ik maar hongaars..
We zijn vroeg klaar vandaag, er heeft een 3e persoon meegeholpen op de afdeling. Als ik naar het hotel loop zie ik de neushoorn relaxed in zijn poel liggen. Iets te relaxed, want er ontstaat plots een plaatselijk bubbelbad achter zijn kont. Hmm. Jeroen Pauw loopt weer te paraderen, en de Reeve's fazant loopt weer met me mee langs het gaas, en kijkt me net zo lang aan als hij kan.
In het hotel overvalt de slaap me, als ik mijn schoenen en sokken uitgeschopt heb spoel ik de klok zonder dat ik het door heb een uur vooruit.
Buiten schijnt de zon en is de lucht prachtig blauw, maar ik ben te duf om naar buiten te gaan. Vanavond toch maar vroeg gaan slapen.
Morgen is het alweer donderdag, de een na laatste dag op deze afdeling. De eerste 2 weken zijn al voorbij gevlogen, ik hoop niet dat de rest ook zo ontzettend snel gaat, ik ben op de rode bulten na nog niet eens verkleurd!
Buiten is er Hongaarsetalige muziek te horen, aangezien het raam nog steeds openstaat.

Ik hoop dat het uploaden nu wel een 1x lukt, fingers crossed!


  • 11 Juni 2014 - 22:03

    Oma Keijl:

    Foei het is me toch wat met die spuug aap die viezerd .leuk verslag maak je . Gr. van Opa en Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Sóstófürdő

Lisa

Jó napot! Met deze blog wil ik jullie op de hoogte houden van mijn avonturen tijdens stage in het verre Hongarije, Nyíregyháza om precies te zijn. Afhankelijk van mijn stagedagen en vrije tijd zal ik proberen om jullie geboeid te houden met mijn verhalen. Veel leesplezier! (Of niet, wat doe je hier dan?) Viszlát!

Actief sinds 31 Mei 2014
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 9234

Voorgaande reizen:

31 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: